De kunst van het mooi schrijven is nog steeds in de mode en daarom geniet kalligrafisch schrijven op veel gebieden een grote populariteit. Wie niet zelf wil schrijven, kan op internet lettertypes vinden in de meest uiteenlopende stijlen. Wij presenteren er enkele die zij commercieel kunnen gebruiken.
Een kalligrafieschrift wil niet alleen leesbaar, maar vooral ook mooi zijn. Esthetiek gaat duidelijk boven pragmatisme, ongeacht het gebruikte schrijfinstrument, zoals vulpen, viltstift of penpunt. Maar is dit nog wel bij de tijd? Zeer zeker wel, maar laten we eerst naar het begin kijken.

Inhoudsopgave:

Oorsprong kalligrafie

De Oudgriekse term kalligrafie komt van “kallos” (Oudgrieks voor “schoonheid”) en betekent “mooi schrift”. In feite begint de kalligrafie echter niet bij de Grieken, maar al eerder. We weten bijvoorbeeld van de oude Egyptenaren dat zij zowel een alledaags schrift als een “feestschrift” gebruikten. Dit laatste was voorbehouden aan bijzonder belangrijke rollen.

Tijdens de oudheid en de Middeleeuwen nam de behoefte aan schriftgeleerden gestaag toe naarmate boeken meer verspreid werden. Alle geschreven documenten moesten immers met de hand worden gekopieerd. Met de uitvinding van de boekdrukkunst verminderde het belang van het ambt van schriftgeleerde snel. Het beroep van schriftgeleerde stierf uit.

Kalligrafie als kunstvorm

Leesbaar schrijven was erg belangrijk in het bedrijfsleven, maar echte kalligrafie beleefde pas tegen het einde van de 19e eeuw een renaissance – en wel als kunstvorm. Het werk van de Britse kunstenaar en drukker William Morris speelde daarbij een doorslaggevende rol.

Hij inspireerde vele andere werken, waaronder die van Rudolf Koch. De Duitse typograaf ontwikkelde van 1910 tot de jaren 1930 verschillende gebroken lettertypes, waaronder bijvoorbeeld Koch Fraktur en Koch-Kurrent (naar zijn eigen Hanschrift). Een downloadbaar lettertype dat lijkt op dit lettertype is ook te vinden in onze collectie Altdeutsche Schrift.

Kalligrafisch schrift als nieuwe trend

De ganzenveer is nooit helemaal weggeweest. Leerlingen worstelden ermee in het kunstonderwijs en geïsoleerde ambitieuze schriftgeleerden zetten prachtige zwepen op papier. Sinds enkele jaren is er echter een bloeiende kalligrafiescene. Er is een grote vraag naar cursussen, pennen, inkt en sjablonen – en de trend zet door. Aforismen in kalligrafie aan de muur zijn al een klassieker. Inmiddels zijn er ook woningtextiel en tapijten met kalligrafische elementen.

Ontwerpen met kalligrafie

In het algemeen staat een kalligrafisch lettertype goed bij alle emotioneel geladen thema’s. In de eerste plaats zijn dat alle drukwerken die te maken hebben met bruiloften. Maar ook persoonlijke uitnodigingen, kerstgroeten en bedankbriefjes. Een groot pluspunt voor allerlei soorten kaarten is ook: een mooi vormgegeven kalligrafie op het voorblad fungeert als beeldelement en kan zo een foto of illustratie vervangen.

Kalligrafie wordt ook vaak gebruikt in marketing. Dienstverleners zoals kappers, maar ook bakkerijen, cafés en leveranciers van handgemaakte goederen gebruiken bijvoorbeeld graag geveegde lettertypes in hun logo’s en briefpapier.

Tip: We hebben alle fonts gecontroleerd op commerciële bruikbaarheid, maar kunnen dit niet garanderen; controleer daarom de bijgeleverde fontlicentie of de opmerkingen op het betreffende downloadplatform.

Download kalligrafie font

Kalligrafie font

Tangerine

Met Tangerine presenteert de Japanse ontwerper een elegant kalligrafisch lettertype, geïnspireerd op lettertypes uit de 16e en 17e eeuw. Het volledige effect ontvouwt zich met een grote lettergrootte.

 

naar het lettertype

Ananda

Het kalligrafie-lettertype Ananda is bijzonder boeiend door zijn vegen.

Naar het lettertype

 

Darleston

Elegant en romantisch in gelijke mate, Darleston is bijzonder aanbevolen voor bruiloften en Valentijnsdag thema’s.

Naar het lettertype

 

Mr de Haviland

Studio Sudtipos en ontwerper Alejandro Paul brengen met hun digitaliseringen lettertypes tot leven uit de collectie van de Amerikaans-Amerikaanse Charles Bluemlein. Een van deze geschriften uit de eerste helft van de 20e eeuw kunt u hier bekijken.

naar het lettertype

 

Calligraphy font

Lucien Schönschrift Cat.

Dit kalligrafische lettertype van de Bauersche Gießerei is ontworpen door Lucian Bernhard in 1928. Voor de digitale versie heeft Peter Wiegel de ligaturen uitgebreid.

Naar het lettertype

 

Creata

Zoals de naam al doet vermoeden, heeft de ontwerper zijn creativiteit de vrije loop gelaten in dit lettertype. Het resultaat is een zorgeloos lettertype met moderne elementen dat vooral goed werkt met grote lettergroottes en voor enkele trefwoorden.

naar het lettertype

 

Aguafina

Dit bijzonder artistieke lettertype ziet er niet alleen oogverblindend uit, maar kan op vele manieren worden gebruikt. Zijn hoge, smalle letters maken het zeer ruimtebesparend in de breedte.

naar het lettertype

 

Calligraphy font

Centhinydemo.

Romantisch – is de eerste indruk. Het lettertype is dan bijzonder geschikt voor bruiloften en andere zaken van het hart, maar is slechts beperkt bruikbaar als informatiedrager vanwege de moeilijke leesbaarheid.

naar het lettertype

 

Knuckle Head

 

Met kronkels en enkele opzettelijke onnauwkeurigheden ziet dit lettertype uit Indonesië eruit alsof het met de hand is geschreven.

naar het lettertype

 

Jiangkrik

 

Het posterlettertype bij uitstek: alles wat groots moet opvallen is bij dit lettertype in goede handen.

naar het lettertype

 

Bridamount

 

Het speelse lettertype doet denken aan filmposters uit de gouden eeuw van de grote bioscopen en is daarom perfect voor een verfijnde uitstraling.

naar het lettertype

 

Calligraphy fontKavivanar

 

De losse letters, die er zorgvuldig met een pen geschreven uitzien, zijn bijzonder geschikt voor langere tekstpassages in kleine lettergroottes.

naar het lettertype

 

Blocus

De Franse ontwerper plaatst zijn lettertype “ergens tussen Fraktur en Didone, met gebroken rondingen, een sterk contrast tussen dikke en dunne lijnen en een imposante verticaal”. Blocus is in ieder geval uitzonderlijk en aandachttrekkend.

To the Font

 

Amburegul

Het eigenzinnige lettertype met schijnbaar lukraak gestreepte elementen ontwikkelt zijn grote kracht in woorden van zes tot twaalf letters.

naar het lettertype

Waarom geeft u uw volgende bestaande klantenpostcampagne niet een sterk gepersonaliseerd tintje door een kalligrafisch lettertype te gebruiken en uw reclameboodschap mee te laten drukken op een postkaart?

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 21 april 2020 en bijgewerkt op 5 april 2023.

Bronvermelding: Elizaveta Galitckaia via Shutterstock