Een logo ontwerpen is een kunst op zich. In principe is het de taak van een logo een onderneming of een bepaald product te vertegenwoordigen. Om ervoor te zorgen dat het logo bij een onderneming of product past, moet er op een paar dingen worden gelet. Wij laten u aan de hand van het fictieve voorbeeld van “STARMUSIC – Dein Musikhaus” zien, hoe men bij de vormgeving van een logo te werk gaat en waar het bij een goed logo op aankomt.

Inhoudsopgave van deze bijdrage:

In vier stappen naar een perfect logo

1) Herkenningswaarde:

Logo Design: Brand recognition

Om ervoor te zorgen dat een logo een bedrijf of een product kan vertegenwoordigen, moeten bepaalde kenmerken en uithangborden van de onderneming of van het product in het logo terugkomen. Dit kan bijvoorbeeld een eenvoudige vorm of een speciale kleur zijn. Men zou ook kunnen spreken van uniciteit en sprekendheid, omdat het logo in het gunstigste geval opvalt tussen de massa van logo’s en bijblijft.

2) Uitvoerbaarheid in zwart-wit:

Logo design: black und white

Elk logo moet ook in zwart-wit functioneren. Zo kan het in elke sector, geprint of online, worden gebruikt. De fundamentele boodschap van het logo dient dus ook in een zwart-witvariant niet verloren te gaan.

3) Herkenbaarheid vanaf een bepaalde afstand:

Logo design: visibility

Een logo moet vanaf een bepaalde afstand kunnen worden geïdentificeerd. Daarom dienen lijnen en contouren qua proporties zodanig te worden gekozen, dat ze vanaf een afstand van ca. drie tot vijf meter goed zichtbaar zijn.

4) Reproduceerbaarheid:

Logo design: scalability

Om ervoor te zorgen dat het logo er later ook in tijdschriften, op wanden of op internet goed uitziet, dient het van tevoren zodanig te worden aangemaakt, dat het in elke grootte kan worden gereproduceerd. Vectorgrafiek luidt het trefwoord hiervoor! Zo is het logo vrij schaalbaar en kan overal groot en klein worden toegepast.

Aspecten van een logo

Veel verschillende factoren hebben invloed op het feit of het logo uiteindelijk het gewenste effect heeft.

Kleurkeuze:

Rood staat voor kracht, dynamiek en energie, terwijl groen in verbinding wordt gebracht met natuur, milieu en gezondheid. Elke kleur die in een logo moet worden gebruikt, moet dus vervolgens worden aangepast aan hoe men van buitenaf wil worden gezien.

Vormtaal:

De vorm van een logo bepaalt het karakter ervan. Een cirkel staat voor geslotenheid, terwijl een rechthoek of een driehoek veeleer overtuigt door stabiliteit.

Letterkeuze:

Het lettertype kan bij het effect van een logo een beslissende rol spelen. Wanneer men gebruikmaakt van Comic Sans wordt men natuurlijk nooit serieus genomen, en dat heeft elk logo op de een of andere wijze natuurlijk wel nodig. Lettertypes die eruit zien alsof ze geschreven zijn, kunnen hier verwijzen naar een speels of creatief karakter, terwijl lettertypes met schreefjes eerder worden gebruikt voor serieuze boodschappen.

Creatief proces

Logo design - creative process

De weg naar het perfecte logo kan heel lang zijn, omdat een kenmerk wordt uitgewerkt waarmee een onderneming of een product eventueel gedurende vele jaren moet worden vertegenwoordigd. Er moeten veel vragen worden beantwoord: Welke corporate-colors moeten er worden gebruikt? Welke aspecten van het bedrijf resp. van het product moet het logo vertegenwoordigen? Welke elementen moet het logo beslist bevatten?

Als volgende stap adviseren wij een fase waarin vrij wordt geschetst of gekrabbeld: gewoon heel klassiek met papier en potlood een paar eerste ideeën voor het logo tekenen. Zodra het logo geleidelijk aan op het papier tot stand komt, kan het beste ontwerp direct in Adobe Illustrator worden uitgevoerd. In Illustrator verandert de tekening dan in een volwaardig logo. Contouren worden optimaal ingesteld en uitgewerkt. Daarbij komen de gewenste kleur en misschien ook al het passende woordmerk bij het logo.

Voorbeeldproject: “STARMUSIC – Dein Musikhaus”

Aan de hand van dit voorbeeld komt u te weten hoe een typisch proces van het ontwerpen van een logo er in de praktijk kan uitzien.

Het scenario: Muziekwinkel “STARMUSIC – Dein Musikhaus” heeft een logo nodig.

Tijdens het ontwerpproces moet met de volgende punten rekening worden gehouden:

  • Het logo moet verwijzen naar de naam STARMUSIC.
  • De hoofdkleur moet een frisse en moderne uitwerking hebben.
  • De slogan “Dein Musikhaus” moet beslist worden gebruikt.
  • Het bedrijfslettertype van de onderneming is Zona Pro.

Bij de naam “STARMUSIC” ligt natuurlijk als basisvorm voor het logo een ster voor de hand. In de context van de muziekwinkel zou een combinatie met een typisch voorwerp geschikt kunnen zijn: een klassieke microfoon die degene die het logo ziet direct als zodanig moet herkennen. Om het logo compleet te maken worden akoestische golven rond de ster geplaatst.

In Illustrator wordt nu ook de frisse en moderne kleur toegepast. De keuze valt op stralend, bijna schril oranje.  Het verloop naar een lichtere tint oranje geeft het geheel meer dynamiek. Bij het opmaken van de afzonderlijke lijnen wordt erop gelet dat de contouren een bepaalde dikte hebben, zodat ze ook vanaf enkele meters afstand goed te zien zijn. De akoestische golven rond de basisvorm van de ster worden decent grijs gehouden, zodat de hoofdkleur oranje haar volledige effect kan ontplooien.
Tot slot wordt met het bedrijfslettertype van de muziekwinkel het woordmerk gevormd en de slogan “Dein Musikhaus” onder de bedrijfsnaam “STARMUSIC” gezet.

Ster en akoestische golven

Microfoon

Alle onderdelen komen in het logo bij elkaar

Het resultaat is een logo met herkenningswaarde, dat perfect in elke context kan worden uitgevoerd:

Credits:

Vormgeving en tekst door mediavormgever Christoph Ullrich.