Rond of hoekig? Europese gastronomen onderling verdeeld over vorm bierviltjes
Analyse toont aan: afzet van individuele bierviltjes stijgt
Enkele landen in Europa staan bekend als wijnliefhebbers, andere daarentegen worden enthousiaster van bier. Maar niet alleen bij de keuze van de drank zijn er smaakverschillen, ook op het gebied van de onderzetter waarop het glas moet worden neergezet: De onlinedrukkerij Onlineprinters heeft in het kader van een analyse enkele duizenden bestellingen van bierviltjes geëvalueerd, en ontdekt dat er niet alleen qua vorm van de bierviltjes nationale verschillen zijn, maar dat ook de vraag zich, al naargelang de branche, uiteenlopend ontwikkelt.
In 2018 hebben klanten van de Onlineprinters-groep, die gedrukte producten via internet verkoopt, meer dan negen miljoen bierviltjes besteld. Dat komt overeen met een groei van 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, hoewel de bierproductie in Europa de afgelopen acht jaar niet is gestegen en constant ongeveer 40 miljard liter per jaar bedraagt.
Afzet voor een deel vervijfvoudigd
Behalve agentschappen en drukkerijen komen de branches die de meeste individueel bedrukte bierviltjes hebben besteld "Kunst en cultuur" op plaats 3 en de detailhandel op plaats 2. Gastronomen bezetten met 13,8 miljoen bestelde bierviltjes met grote afstand de 1e plaats. De vraag bij horeca-uitbaters lag daarmee bijna 20 procent hoger dan het jaar daarvoor. Heel spannend: De vraag van klanten die zichzelf in de categorie "Instanties en overheidspersoneel" indeelden, is in 2018 verdubbeld ten opzichte van 2017, die in de branche "Onderwijs en opleiding" zelfs vervijfvoudigd.
Daarbij kwamen onder andere ook de voorkeuren van de landen voor de vormen van bierviltjes aan het licht. Ronde onderzetters worden vooral in Italiaanse osteria's en pizzeria's gebruikt. Ook in Spaanse tapasbars zijn vooral ronde bierviltjes te vinden. Daarentegen liggen er voornamelijk hoekige bierviltjes op de tafels in cafés en restaurants van de Oostenrijkers en ook in Duitse café-restaurants is de hoekige vorm geliefd. In Oost-Europa "is de zaak dan weer rond": Het Tsjechische bier wordt voornamelijk geserveerd op ronde bierviltjes.
Individueel in plaats van massaproducten
De dienstverlener van onlinedrukwerk Onlineprinters heeft de afgelopen jaren meer dan 40 miljoen individueel bedrukte bierviltjes voor klanten in heel Europa geproduceerd. Op grond van schattingen worden elk jaar enkele miljarden onderzetters van viltkarton en karton vervaardigd, en de meeste daarvan zijn "massaproducten" waarop alleen het logo van brouwerijen staat om de gast te laten weten wat er in het glas zit. In tegenstelling daartoe zijn "online gedrukte" bierviltjes individuele opdrachten die klanten zelf hebben vormgegeven voor eigen doeleinden. In totaal heeft de onlinedrukkerij daarmee het afgelopen jaar ongeveer 23 procent meer bierviltjes verkocht en het aantal opdrachten is daarbij 29 procent gestegen – de oplage daalt dus. Dankzij een moderne productietechnologie kunnen bierviltjes al vanaf 100 stuks worden besteld, de gemiddelde oplage bedroeg 4.000 bierviltjes, zoals de analyse aantoonde. Steeds meer organisatoren, bedrijven en gastronomen gebruiken kleine oplagen onderzetters voor hun eigen marketing, de branding van evenementen en om reclameacties te promoten. De vraagt stijgt daarbij voortdurend.
Deze geschiedenis past op een bierviltje
Bierviltjes waren in de 19e eeuw oorspronkelijk onderzetters van vilt, bestonden dus uit wol en konden worden gewassen. Wie zich geen pul met een deksel kon veroorloven, gebruikte de onderzetters ook om zijn drankje in de buitencafés en op de terrassen te beschermen tegen ongedierte en vallende bladeren. Zo werden de onderzetters tevens gebruikt als deksel. Rond 1880 werden de bierviltjes voor het eerst gemaakt van karton en ook al bedrukt met reclame.
Patrick Piecha
Hoofd Pers en PR
press@onlineprinters.com
Tel.: +49 9161 6209807